hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| عقب‌نشینی بیکاری در کرمانشاه

کرمانشاه| عقب‌نشینی بیکاری در کرمانشاه

از 2 میلیون نفر جمعیت استان کرمانشاه ۷۰۹ هزار نفر جمعیت فعال اقتصادی هستند که یا شاغل هستند یا جویای کار که از این تعداد هم ۵۷۶ هزار و ۹۲۵ نفر شاغل و ۱۳۲ هزار و ۷۳۶ نفر جویای کار هستند. به گزارش ایرنا،در تازه‌ترین آمار ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در بهار امسال 14.7 درصد اعلام شد که نسبت به بهار سال قبل 4.7 درصد کاهش نشان می‌دهد و کرمانشاه را در ردیف استان‌هایی قرار داد که بیشترین کاهش نرخ بیکاری را داشته و اکنون استان از سکوی نخست بیکاری به رتبه پنجم رسیده است.

عواملی که بیکاری را به عقب کشاند

یکی از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: نرخ بیکاری کل کشور در بهار امسال 1.3 درصد کاهش داشته و از کانال ۱۲ درصد به کانال ۱۰ درصد انتقال پیداکرده و در استان کرمانشاه نیز از کانال ۱۸ درصد به کانال ۱۴ درصد کاهش‌یافته که به میزان 4.7 درصد کاهش داشته است. سهراب دل انگیزان در خصوص دلیل کاهش نرخ بیکاری چنین گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این است که واردات در کشور وجود ندارد و یا واردات کالاهای مصرفی تا حد بسیار زیادی کاهش پیداکرده و اکثر این کالاها در داخل تأمین می‌شود. به گفته او، دومین دلیل کاهش نرخ بیکاری در این است که دولت ارز ندارد به بخش خصوصی مراجعه می‌کند که این بخش را به صادر کردن ترغیب می‌کند تا پول حاصل از صادرات در داخل کشور صرف شود. او معتقد است، همه این عوامل موجب شده تا بخش خصوصی برای کارکردن و فعالیت، فرصت بهتر کسب کند که می‌توان از این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ یاد کرد. دل انگیزان با تأکید بر اینکه دولت باید دست بخش خصوصی را برای فعالیت‌های اقتصادی باز نگه دارد تا بتوانیم همچنان در این مسیر حرکت کنیم چراکه این بخش توان اشتغال‌زایی دارد و اگر دولت پول نفت نداشته باشد و یا این پول را صرف واردات نکند و واردات مزاحم بخش خصوصی نشود این بخش می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد چراکه بیشترین مشکل این است بخش عمده‌ای از محصولاتی که بخش خصوصی می‌توانست تولید کند در گذشته به‌صورت واردات بود.

 آسیب‌های اجتماعی کمتر به دنبال فرد شاغل می‌رود

یک جامعه‌شناس هم با اشاره به اثرات و پیامدهای مخرب بیکاری در جامعه اظهار داشت: بدیهی است که هر چه کفه ترازوی اشتغال و فعالیت بالا رود کفه آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای تخریب‌کننده بیکاری پایین می‌رود. بهرام نوابی ادامه داد: برای اینکه فرد به آسیب و بزهکاری سوق پیدا نکند باید سرگرم باشد، شاغل باشد و کسب درآمد کند و اگر حتی بیکاری منجر به ایجاد آسیب اجتماعی نشود موجب افسردگی و اختلالات روانی در فرد می‌شود و یک جوان بیکار، افسردگی سرخوردگی و ازخودبیگانگی بر او غلبه می‌کند. این پژوهشگر اجتماعی در زمینه پیامدهای اجتماعی بهبود فضای کسب‌وکار گفت: بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران شاهد رشد اشتغال و تولید در استان هستیم برای رسیدن به یک تولید خوب در یک واحد صنعتی و خدماتی به نیروی انسانی نیاز داریم ولی هنوز به نتیجه مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم که باید این مسیر ادامه پیدا کد و علت‌های موفقیت بررسی شود. او معتقد است، کاهش نرخ بیکاری در کاهش مشکلات اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است، خروجی ما در دانشگاه در رشته‌های مختلف معمولا بیشتر از نیازهای جامعه است که اکثرا بیکار می‌شوند و باید این برنامه‌ریزی‌ها در راستای اشتغال‌زایی بدین‌صورت باشد تا رشته‌هایی که فاقد کارایی است و بازار ندارد دانشجو در آن جذب نشود که در غیر این صورت در واقع نیروی بیکار به جامعه اضافه کرده‌ایم که آسیب‌های متعدد به دنبال دارد.

حساسیت مسئولان استان به بهبود فضای کسب‌وکار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه گفت: آمار نرخ بیکاری امسال استان به میزان قابل‌توجهی کاهش داشته که نمی‌توان آن را تکذیب کرد چراکه همان مرکز آمار بر همان اصول و شیوه‌ای که در سال‌های گذشته نرخ بیکاری استان را بالا اعلام کرده امسال بر همان اساس در نرخ جدید این کاهش را شاهد بوده و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. کیوان کاشفی در خصوص دلایل کاهش بیکاری در استان، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد مدیران استان و دستگاه‌های مربوطه نسبت به بهبود فضای کسب‌وکار استان حساس شوند چراکه تحقق این هدف در بهبود وضعیت اقتصادی استان تأثیرگذار است. او با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از فعال‌ترین کارگروه‌های ستاد تسهیل کشور را دارد، افزود: این جلسات تقریبا 2 بار در هفته با حضور استاندار کرمانشاه برگزار می‌شود و واحدهای صنعتی و اقتصادی برای اعلام مشکل به این جلسات می‌آیند و برای آنان چاره‌اندیشی می‌شود که این موضوع موجب تکاپو در تمام سطوح اقتصادی می‌شود. کاشفی با بررسی از زاویه دیگر عنوان کرد که در فصل بهار معمولاً با کاهش نرخ بیکاری مواجه می‌شویم چراکه با کار و فعالیت بیشتر در این فصل مواجه می‌شویم و با توجه به این دلایل و شواهد و از سوی دیگر با توجه به جذب اعتبارات به‌موقع در استان و عملکرد مناسب شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان شده‌ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد